longering MED piska

Har lite då och då haft terapisessioner med Charmeur angående hans skräck för spön. I lördags kom ett genombrott känner jag. Longerade och testade använda longerpisk för första gången på nästan två år. Tidigare har han bara sprungit fortare och fortare, helt utan kontroll men denna gången tänkte jag till.

juni 2009

Började med att träna som vanligt med att dra pisken över kroppen, pilla och peta från huvud till svans. Sen ut på spåret och ser man på, han tog några halvbocksprång och satte av i trav men lyssnade på min röst och saktade av. Efter bara två minuter var han cool lugn och lydde röstkommandon perfekt. Jag tror problemet ligger i att han lärt sig att spöet är framåtdrivande vilket Charmeur absolut inte behöver. Det är alldeles tillräckligt med motor i den gossen ändå. Målet nu är att han ska lära sig att spö inte betyder gå fortare utan att det är en förstärkning av en hjälp, eller inramning vid longering.
Jag tror att det kommer lyckas bara fint!!

/T


Kommentarer
Postat av: Jenny.

Jag fick göra samma sak med Campari. Först bara låta honom inse att spöet inte var farligt, sedan bara ha det släpandes vid min sida osv.

Härlig bild !!

=).

2011-05-03 @ 15:02:17
URL: http://jcarpediem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0