bakgrunden till allt

Tänka sig, det blir sommar i år också! Det smällde till och började tina utav bara den, blir spännande att se hur det ser ut i hagen idag, har varit borta i två dagar så förmodligen har det smält undan en hel del sen i måndags då jag sist mockade i hagen.

Min och Idas träningshelg i Skellefteå var mycket intressant och givande. Tufft schema men roligt! Jag har haft lite funderingar över vad det kan bero på när Charmeur blir så spänd i körningen. Fick en trolig förklaring om vad som är felet. Denna gång hade vi med vår egen vagn, både för att få ut mer av träningen med Charmeur (sist var han ju väldigt obekväm med Katrines vagn) och för att Elmer skulle få en så bra upplevelse som möjligt.
Min första lektion var 9.30 på lördagen, det gick betydligt bättre än sist. Han var mer avslappnad men fortfarande lite stirrig och reagerade på minsta ljud. Jag fick berätta lite om hans bakgrund och det är ju inte mycket jag vet om den egentligen.

Föddes 97 i danmark, har gått som körhäst fram till 2003) då han blev ridhäst och utbildad inom hoppning och dressyr. Importerades till sverige i december 2007 och hamnade på Vilhelmina ridskola i januari 2008. Sen kom han till mig i juni 2009 och nu ska han få lugn och ro. Inga fler ägarbyten.

Susannes svar på detta var att han definitivt är körd, mycket, han är väldigt välskolad. Däremot var hon rätt säker på att något traumatiskt har hänt inom körningen. Ett tänkbart scenario är att han blivit inkörd i par (vanligt i Danmark) och gått i par, fyrspann länge och fungerat jättebra. Sen har han ansetts som inkörd och kanske en dag spännts för ensam och fått panik. Kanske var det därför han såldes som ridhäst? Jag får nog aldrig veta sanningen om hans bakgrund men med den nya insikten så känner jag ännu större kärlek till Charmeur. Detta visar bara mer hur underbart snäll han är och hur mycket han VILL vara till lags. Han ställer upp för mig trots att det är obehagligt.

Med detta i bakhuvudet valde jag att låta honom slippa stressen med en vagn bakom sig och tömkörde på min andra lektion. Det var helt underbart. Även där fick han mycket beröm!!



Rådet jag fick med mig (förutom tekniktips till mig i körningen) var att tömköra mycket, köra på lugna platser där han redan är trygg. Börja om från början för att återuppbygga förtroendet till vagnen. Nu ska vi skynda långsamt. Det får ta den tid det tar helt enkelt! Behöver jag säga att vår tävlingssäsong är inställd? ;)

/T

Kommentarer
Postat av: Jenny.

Söta lilla häst och kloka lilla T. Nu kommer gå en underbar framtid till mötes !! =).

2011-04-17 @ 08:03:14
URL: http://jcarpediem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0